Carica Elizabeta (Sisi) |
Prvi kontakt sa lepotom i prirodom ostrva i celokupnog Jonskog mora, ostavio je utisak na Elizabetu, koja nastavlja često da posećuje Krf, upoznajući se postepeno sa grčkom istorijom i mitologijom. Međutim, carica koja je pozitivno uticala na političke promene u Evropi, pre svega severne Italije i Ugarske koje su bile pod austrijskom okupacijom, morala je da se suoči sa novim udarcima, izgubivši sina Rudolfa koji je izvršio samoubistvo, oca kao i devera Maksimilijana I, na koga su u Meksiku izvršili atentat revolucionalri Emila Huareza, rođaka Ludivika II ali i svoju rođenu sestru. Nakon svih ovih događaja, Elizabeta je rešila da napusti Austriju i odseli se negde daleko. Još od svoje prve posete Krfu 1861. godine na umu je imala baš ovo ostrvo. 1889. godine kupuje vilu Vrajla, koja se nalazila na mestu današnjeg Ahileona. Odmah započinje radove na izgradnji današnjeg objekta koji se završavaju 1891. godine dok je dekoraciju izvršila sama Elizabeta. Njena velika ljubav prema grčkoj mitologiji jasno se odražava u samom imenu Ahileon, datom u čast Ahila, najvećeg ratnika Trojanskog rata. Predivna bašta ove vile ukrašena je različitim statuama, od kojih je najznačajnija bila statua Umirućeg Ahila. Na žalost, Elizabeta nije uspela da provede dovoljno vremena u divnoj plemićkoj kući. Tokom boravka u Ženevi 1898. godine i sama je postala žrtva višegodišnjeg pritiska koji je njeno carstvo vršilo na severnu Italiju. Italijan Luiđi Lukeni naneo je smrtonosni ubod nožem carici dok je izlazila iz svog hotela. Luiđi je uhapšen i u zatvoru je 1910.godine izvršio samoubistvo. Ovo je bila poslednja epizoda koja je obeležila veoma kontraverzni život carice Elizabete koji je kasnije ovekovečen i na bioskopskom platnu. Najpoznatiji među filmovima snimljenim o njenom životu je iz 1955. godine, gde ulogu kraljice Elizabete tumači poznata glumica Romi Šnajder.
Vilijam II
Kajzer Vilijam II |
Ahileon kroz ratno i poratno vreme
Palata Ahileon |
Grčka 1962. godine zgradu daje u najam na 20 godina nemačkoj firmi kako bi je renovirala radi otvaranja kazina. Predsednik kompanije, baron Fon Rihthofen, treća ličnost koja se vezuje za Ahileon, sakupio je mnoge predmete koji su bili sklonjeni i vratio je zgradi njen nekadašnji izgled. Sa istekom ugovora, zgrada postaje vlasništvo Grčke kojoj pripada i danas, dok je kazino premešten u jedan od vodećih krfskih hotela. Značajan događaj u modernoj istoriji Ahileona je bila konferencija predsednika zemalja članica Evropske unije, održana po završetku grčkog predsedavanja Unijom. Tokom radova koji su prethodili, zgrada i okolina su dobile svoj današnji izgled, tako da posetiocu oslikavaju svoj dug i buran razvoj kroz istoriju.
Obilazak Ahileona
Ulaz u Ahileon |
Odmah zatim, nastavljajući stazom koja vodi do glavne zgrade s leve strane vidimo drugu građevinu koju je podigao kajzer za smeštaj njegove lične straže i koja je nosila naziv Dom viteza, dok je u novije vreme restaurirana i koristila se kao gostinska kuća kazina.
Budući mornar |
Sada se nalazimo ispred prednjeg dela Ahileona. Fasada zgrade prepuna je statua i reljefa koji prikazuju scene iz grčke mitologije. Na terasi I sprata dominiraju dva mermerna Kentaura, stariji s leve strane a noviji s desne. Na terasi II sprata vidimo četiri plamena koji danas služe kao deo osvetljenje. Na drugom spratu ali sa leve strane, nalazi se i bronzani Hermes sa krilima. Sa desne strane u odnosu na građevinu, nalazi se još jedna zgrada u kojoj je tokom ratova bila smeštena vojska, da bi se koristila i kao škola u periodu između dva Svetska rata. 1962. godine je restaurirana kao dom barona Fon Rithofena. Sa leve strane ulaza u Ahileon nalazi se ploča koja spominje da je tu bila smeštena francuska vojska u vreme I Svetskog rata, 1914. godine.
Bronzani reljef |
Stepenište |
Četiri godišnja doba |
Na plafonu ove prostorije se čuva predivno delo italijasnkog slikara sa pseiudonimom Kalopi-„Četiri godišnja doba“ koje simbolizuju: žene sa grožđem-jesen, žena sa vatrom-zimu, deca sa cvećem-proleće a mali anđeli sa školjkama-leto. Na gornjem delu igraju Hore, Zevsove kćeri. Dekoracija oko ovog dela urađena je u pompejskom stilu kao kopija dela nađenih u Pompeji.
Kapela Ahileona
Kapela |
Druga sala-Lični predmeti carice Elizabete
Ovo je izložbeni prostor predmeta i dokumenata iz života carice Elizabete. U mnoštvu predmeta ističu se caričine fotografije kao i fotografije iz vremena kada su živeli u Ahileonu. Ovde se nalazi i grb Habzburške dinastije kao i dokumenti u vezi sa njenim atentatom u Ženevi.
Treća sala-Lični predmeti Vilijama II
U ovoj prostoriji gde su izloženi predmeti koji su u vezi sa nemačkim carom, osim slika i fotografija od istorijske i umetničke vrednosti, izdvaja se i njegovo sedlo-sedište koje je koristio, minijatura sa prikazom njegove jedrilice koja je bila pravo ploveće remek-delo tog perioda kao i zastava sa njegovog broda.
Sala za pušenje-Trpezarija
Mermerni reljef |
Prva sala levo od ulaza, gde je danas smeštena kancelarija muzeja, prvobitno je bila sala za pušenje. Nalazi se odmah pored trpezarije, gde su danas izloženi predmeti i nameštaj njegovih prvih vlasnika. I ovde se nalaze mnogobrojne slike ali i mač kojim je Napoleon III pobedio Franca Jozefa I. Dekoracija plafona i zidova je vrlo bogata, iako je sačuvan samo jdan njen deo. Nastavljajući dalje, ulazimo u mali prostoriju sagrađenu tokom renoviranja zgrade 1962. godine u kojoj je danas smešteno pet mermernih reljefa-kopije antičkih dela sa temama iz grčke mitologije kao i Safo-desetom Muzom antičke grčke lirske poezije.
Prva i druga sala sa nameštajem
Elizabetina postelja |
U drugoj Sali se nalazi nameštaj spavaće sobe carice Elizabete, dva ormana i ogledalo, pisaći sto ali i arapska amfora sa dekoracijama od zlata i emajla, vlasništvo Vilijama II. U ovoj Sali se ističe slika Ludviga Tiersa pod nazivom „Odisej i Nausikaja“.
Ahilov trijumf
Ahilov trijumf |
I stvarno, Ahilovo oružje i vojna kola su uplašili trojance koji se povlače u Patroklo lako stiže do kapija Troje. Međutim Hektor izlazi ispred njega i ubija ga, uzimajući njegovo oružje. Iako je ubio i vozača vojnih kola, konji su se sami vratili do vojnog kampa. Grci posle duge i teške borbe uspevaju da uzmu mrtvog Patrokla dok se Ahil sprema za osvetu. Od svoje majke, Tetide, traži novo oružje koje je napravio san bog Hefest. Od tog trenutka, Ahil čeka da sretne Hektora, što se i događa u borbama koje slede.
Prilikom njihovog sukoba, isto kao što je Apolon udario Patrokla tako i boginja Atina zbunjuje Hektora koji na kraju pada mrtav od Ahilovog koplja. Nakon što su svi Ahajci izboli Hektorovo telo, Ahil ga vezanog za svoja vojna kola tri puta prenosi oko zidina Troje. Upravo ova scena je prikazana na slici. Značajni su i još neki njeni detalji. Hektorovo telo koje su svojim kopljima proboli svi vojnici ipak ostaje netaknuto, zato što Apolon nije želeo da dozvoli da jednog od njegovih štićenika zadesi takva nesrećna sudbina.
Takođe, na kapiji Troje postoji krst kao antički simbol čije se poreklo gubi negde u Maloj Aziji, takođe i jedan od simbola Troje. Konačno, primećujemo sa bez obzira što je slika prepuna pokreta, točak Ahilovih vojnih kola se ne kreće.
Po jednoj od teorija, radi se o namernoj umetnikovoj „grešci“, sledeći logiku prikazivanja takmičenja vojnih kola rimslog perioda.
Postoji međutim i predanje da je autor slike izvršio samoubistvo zbog ove svoje pogreške.
Bašta Ahileona-Eksterijer
Statue |
Umirući Ahil
Umirući Ahil |
Delo prikazuje Ahila, najvećeg ahajskog ratnika u trenutku kada ga je smrtonosna strela pogodila u jedini ranjivi deo-petu. Prema Homeru, Ahilova besmrtna majka želela je i svog sina da učini besmrtnim. Zato je, krijući od Peleja, svog smrtnog muža, svake noći palila malog Ahila, nakon čega ga je kupala u vodama Stage, kako bi ga učinila nepovredivim. Peta je bila jedino mesto njegovog tela koje je ostalo ranjivo jer ga je za nju držala kupajući ga. Apolon je to znao i zato daje naređenje Parisu da Ahila pogodi strelom koju je sam Apolon usmerava pravo ka Ahilovoj peti i junak, kao što i ovaj reljef prikazuje, pada u poslednjem pokušaju da izvadi strelu iz pete.
Pobednik Ahil
Ahil-pobednik |
Ona je delo nemačkog umetnika Johanesa Geca. Ova statua je po umetničkoj vrednosti prosečna ali je dokaz duha koji je u to vreme vladao u Nemačkoj. U dnu statue je postojao natpis na starogrčkom: „Ovu stauu Ahila, Pelejevog sina, postavio je ovde nemački car Vilijam odajući čast ovom junaku“. Ovaj natpis uklonili su Francuzi tokom I Svetskog rata.
Нема коментара:
Постави коментар